Література рідного краю




Учні 5-6 класів збирали матеріал про Іванну Деберу

Брат Остап надає збірки поезій для ознайомлення







У колі родини



З племінницею Галиною Гірняк





Презентація до уроку


ЛРК. Урок-зустріч. «У поетичній вітальні Іванни Дебери.
Збірка «Моє життя - у Бозі, дітях та красі»
Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю мисткині  слова рідного краю  Іванною Станіславівною Щепаняк-Дебера, розкрити ідейно-тематичне спрямування збірки поезій «Моє життя - у Бозі, дітях та красі»; розвивати в учнів читацький кругозір, навички виразного декламування віршів, вміння грамотно висловлювати власні думки, почуття, робити висновки та узагальнення; формувати естетичні смаки учнів; виховувати любов до рідного краю, інтерес до творчого доробку поетеси, прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
Ключові компетентності:
·        соціальні (активна участь у суспільному житті; розвиток комунікативних якостей; здатність розв’язувати проблеми);
·        спілкування державною мовою (поціновування краси і багатства української мови);
·        уміння вчитися упродовж життя (знаходити, аналізувати, систематизувати одержану інформацію, працювати в групі, визначати мету, рефлексувати й оцінювати результат);
·        обізнаність і самовираження у сфері культури (читати літературні твори, висловлювати власні ідеї).
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: портрет Іванни Дебери, мультимедійна презентація, виставка поетичних збіркок, аудіо записи поезій.
Форми і методи роботи: робота в групах: «дослідники», «літератори», «юні журналісти»; пошуково-дослідницька робота, міжпредметні зв’язки.
Перебіг уроку
Я родом з України.
Тут Божая земля,
Тут мати породила,
Тут батькові слова
Лягли у мою душу
І проросли в мені.
Тепер віддати мушу
Усі свої борги.
Я.Пристацький
І. Настановчо-мотиваційний момент. Створення ситуації зацікавлення.  Колективно-групова робота (обговорення проблеми в загальному колі).
Слово вчителя.
Чи замислювалися ви колись, навіщо людині поезія?
Чи виконує поезія виховну, пізнавальну та естетичну функції?
Хочу, щоб наприкінці уроку ви знайшли відповідь на ці питання і зробили висновок, чи потрібна людині поезія.
ІІ. Актуалізація опорних знань.  Випереджаюче завдання (про видатних людей села, краю).
Звучить пісня про село (аудіо запис додається).
Слово вчителя.
Про те, що на теренах Мостищини народилася і зростала самобутня поетеса Іванна Дебера, відомо вже давно. Її поетичні збірки подаровані сільській та шкільній бібліотекам, а також рідним братам. У рідне село Раденичі п.Іванна приїжджала вкрай рідко, проте коли доводилося навідувати рідних, серце її переповнювалося щемом та великою дочірньою любов’ю до своїх батьків, братів-сестер, сусідів, друзів. З трепетом згадувала дитячі та юнацькі роки, соковиті груші та яблуні в садку, де так любила проводити час за книгами (зі спогадів брата Романа).
Тому тема нашого уроку наступна:
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.
Записати у зошити тему, мету та епіграф уроку.
ІV.  Мотивація навчальної діяльності.
         СЛАЙД 5
Слово вчителя. Хто не знає історії рідного краю та людей, які творили і творять цю історію, чи може осягнути минуле всієї держави? Тож ми сьогодні почнемо із малого – вивчення літератури рідного краю. Саме такі уроки мають на меті познайомитися із творчістю поетів-земляків, які дієво впливають на зміцнення духу українства.
Нещодавно з групою учнів 5-6 класів ми завітали на одне обійстя раденичан, де брати Роман та Остап Щепаняки люб’язно надали нам для ознайомлення збірки віршів, з якими сьогодні хочу познайомити вас, дорогі учні.
V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
1. Робота з портретом Іванни Дебери.
СЛАЙД 6
Уважно розгляньте світлину митця, використовуючи прийом «Намисто», розкрийте внутрішній світ, особливості її характеру.
Наприклад::  …інтелігентна, проникливий погляд, щира, задумлива…
АБО  (До кожної літери її імені доберіть епітети (художні означення).
Наприклад: ІВАННА - Інтересна, Виважена, Акуратна, Несмілива….)
СЛАЙД 7
2. Робота в групах (кооперативна – кожна група працює над виконанням частини спільного для всього класу завдання). Клас поділений на ІІІ групи («юні журналісти», «дослідники», «літератори»), кожна отримала випереджаюче завдання.
І група. «Юні журналісти» (як варіант рольової гри). Робота в групі «Пошук інформації». Дослідити життєвий та творчий шлях Іванни Дебери.
Можна подати у вигляді запитань-відповідей, або ж дослідження життя та творчості поетеси.
Питальник:
1.     Розпочнемо з дитячих років. Як дитячі захоплення переплелися  у творчості Іванни Дебери?
2.     Чи надихала професія  пані Іванни на творчість?
3.     Коли і де найчастіше до неї приходила муза?
4.     Цікавий випадок з її життя.
СЛАЙД 8
Учень 1.
Іванна Станіславівна Щепаняк-Дебера  народилася 03 березня 1952 року у мальовничому селі Раденичі Мостиського району Львівської області. Звідси простелилися її стежки у великий світ. Тут народилася мрія стати вихователем і перші поетичні рядки.
У селі закінчила восьмирічну школу. Вчилася старанно, в основному на «відмінно». Особливий потяг мала до гуманітарних предметів, книжки просто поглинала. Читала у полі, у садку під грушками, біля калини – і від того була щаслива. Як згадувала вчитель української мови та літератури Васильченко ??., дуже добре писала твори, перші поетичні спроби були ще у школі. Багато думала, мріяла.
         СЛАЙД 9
Після закінчення сільської школи в 1967 році вступила до Львівського педагогічного училища №1  (відділ дошкільної педагогіки). Навчалась охоче,  любила працювати в читальних залах та кабінетах.
Після закінчення училища була скерована на роботу у селище Богородчани Івано-Франківської області, де проживала до кінця життя. У 1972 році створила сімю, вийшла заміж за односельця з присілка Хатки, Деберу ???? У шлюбі народила двоє дітей – Володимира та Ярослава. Упродовж 25 років працювала вихователем  у дошкільних закладах: Богородчанському дитсадку №1 «Веселка» та дитсадку №3 «Дружба», мала педагогічне звання «методист дошкільної освіти».
         СЛАЙД 10
Учень 2.
Перші літературні спроби припадають на шкільні роки. Пізніше плідно поєднує свою працю вихователя дитсадка з поетичною творчістю.
Натхнення до Іванни Станіславівни приходило раптово, і тоді всі домашні начувайтеся, треба якомога швидше занотувати думки. У її доробку чимало творів для дорослих, цікавих оповідань, казок, байок, віршів для дітей. Вся поезія освітлена трепетним відчуттям світу, який бачить дитина. Поетеса розкриває красу рідного краю, пробуджує любов до рідної землі. У 2009 році видавництво Івано-Франківськ «Місто НВ» видрукувало збірку поезій Іванни Дебери для дітей під назвою  «Чарівні сходинки Богданки та Даринки»,  у 2011 році – збірку «Дитячий віночок». У 2012 році у видавництві Івано-Франківськ «ТзОВ  ВГЦ  Просвіта» вийшла друком збірка поезій «За велінням серця». Друкувалася в журналі «Дошкільне виховання», у книзі «Золота Бистриця». Видала збірки поезій «Моє життя – у Бозі, дітях та красі» (з присвятою «… моєму краю, де я народилася – Львівщині, моїй сім’ї, рідним та всім людям доброго серця», 2008 року), «Життя    це терен з барвінком» (2008 року) за кошти місцевих меценатів та синові Ярославу. У своєму домі уклала бібліотеку художньої літератури  українських та зарубіжних класиків.
         СЛАЙД 11
Останні роки життя провела у колі родини, в любові та опіці, що і додавало наснаги до писання. Ще багато віршів не вийшло друком за браком коштів.
Слово вчителя. До нас завітала племінниця пані Іванни, Галина Гірняк (працівник нашої школи). Вона люб’язно поділиться спогадами, так як здобувала освіту у Франківському університеті та проживала у тітки.
ІІ група. «Дослідники». Дослідити та охарактеризувати ліричного героя. Які відомості вдалося зібрати?
Робота з текстом віршів (додаток 1).
Наприклад:
    1. Прочитайте поезії і зробіть висновок: у яких із них говориться про людську гідність, честь, любов до отчого краю, до знань,  у яких - про роль рідної мови у становленні особи, формуванні національного характеру.
    2. Як у сучасному житті можна підтримувати звязок поколінь, який так хвилює автора?
3.     Поміркуйте, назви яких поетичних творів відповідають темі, а яких – ідеї.
4.     Кожному властиво чимось хвалитися. Яке почуття цінується усіма (й автором також) найбільше? Чи співпадає воно з вашим?
5.     Автор стверджує, що народ може і мусить зрости, бо «пильно дивиться в очі нам вічність». Що саме можна зробити для добробуту рідного краю?

ІІІ група. «Літератори». Виразне читання віршів, визначення теми, визначення художніх засобів.
ІІІ. Закріплення набутих знань, умінь, навичок.
         СЛАЙД 12
1.     Словесне малювання.
·        Якою ви хочете бачити Україну?
·        Якими кольорами змалювали б свій рідний край?
·        Як ви думаєте, якою могла б бути мелодія до поезій І.Дебера? чому?
2.     Складання сенканів  (І група учнів до слова «Україна», ІІ група учнів до слова «край», ІІІ група учнів  до слова «краса»).
VI. Підсумок уроку.
Слово вчителя.  Отже збірка «Моє життя – у Бозі, дітях та красі» Іванни Дебери – це її одна з  яскравих поетичних книг, з якої дізнаємося про дорогий і рідний її серцю край. Вірші пройняті найтеплішими спогадами  про рідне село, любов’ю до життя, до народу. Звучить у поезіях і туга за прожитими роками, за тим, що вже не повернути.
         СЛАЙД 13
Одним із домашніх завдань (за бажанням учнів) було полічити найбільшу кількість літер у віршах, які самостійно опрацьовували, наприклад:  («а» вжито 19 разів) А-19, Б-20, Т-18 і т.д.
Кожна літера має певне символічне значення. Перед вами таблиця «Значення літер». Подивіться, що означають ті букви, яких автор уживає найбільше?
А, Я
Біль, жінка, земля, чорний, кров
Л
Вода
Б
Моторний, високий, піднесений
М
Голова, головний
В
Великий, головний
Н
Небо, небесний
Г
Найвищий
О
Обрій, синь, світло
Д, Т
Твердий, доблесний, жорсткий
П,Ф,Х
Вогонь
Е,Є
Світло
С
Земля, суть
Ж
Життя, тіло
У
Великий, зелений
З
Рух
Ц
Висота, суть
И
Люди
Ч
Людина
І
Кров, спадок, червоний
Ш,Щ
Тиша, милість, спокій
Й, Р
Воїн
Ь
Знак жіночого роду
К
Суть, синь



То який висновок можна зробити про поезії І.Дебери?
Наприклад: вірші І.Дебери світлі, на це вказують літери «О», «Е». Буква «А» говорить про те, що її  твори про людей і для людей. За літерою «Н» вони сповнені небесної величі та чистоти.
Слово вчителя. Людина, яка поважає себе, повинна знати історію не тільки рідного народу, але й історію рідного краю. Я сподіваюся, що після сьогоднішнього уроку ви ще більше пишатиметеся своїми Раденичами.
Невипадково епіграфом до сьогоднішнього уроку я взяла слова Я.Пристацького, ще одного нашого земляка, з творчістю якого ми познайомимося на наступних уроках.
Технологія «Мікрофон».
Я запамятав (ла) …         Мене зацікавило …
Мені сподобалось …
         СЛАЙД 14
Прийом «Аргументуй».
·        Чи порадили б ви прочитати твори І.Дебери іншим?
·        Як ви розумієте слова Я.Пристацького, які думки викликають у вас?
·        Чи знайшли ви відповідь на питання, чи потрібна людям поезія?
СЛАЙД 15
VII. Домашнє завдання.
·        Знати важливі етапи життя і творчості І.Дебери.
·        Вивчити напам’ять вірш поетки, який найбільше сподобався.
·        Написати твір-роздум «Людина – частинка рідного краю» за творчістю І.Дебери.
Використані джерела:
1.     Газета «Наш край»  № 23 від 26 березня 2013 року.
2.      Дебера Іванна. Моє життя – у Бозі, дітях та красі. – Івано-Франківськ, Місто НВ, 2008. – 58 с.
3.     Дебера Іванна. За велінням серця. –  Івано-Франківськ, ТзОВ  ВГЦ «Просвіта», 2012. – 110 с.
4.     Комп’ютерна презентація до уроку.
5.     Матеріали сільської бібліотеки.
6.     Спогади родичів Іванни Дебери.

Немає коментарів:

Дописати коментар